Postępowanie z dziećmi jąkającymi się w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
*porady logopedy
Zalecenia dotyczące mowy dziecka:
Wykazanie cierpliwości w czasie rozmów z dzieckiem, zwłaszcza słuchanie jego wypowiedzi.
- Dostarczenie poprawnych wzorców wymowy/ dbałość o powolną i płynną wymowę w czasie omawiania obrazków, książek, wspólnej recytacji, opowiadania bajek/.
- Nie dopuszczanie do uświadamiania przez dziecko swoich trudności w mowie oraz zbyt szybkiego mówienia.
- Organizowanie czynności manualnych, zabaw rytmiczno-ruchowych w połączeniu z mową.
- Wykorzystywanie okresów poprawy mowy do ekspresji słownej.
II Zalecenia mające na celu przywrócenie wiary dziecka we własne siły.
- Wykorzystanie wszelkich sytuacji do podkreślania sukcesów dziecka i budzenia świadomości, że jakąś czynność wykonuje lepiej od innych.
- Stworzenie takich warunków, aby dziecko odczuwało potrzebę rozmawiania wolno/ zwracanie się do dziecka wolno i cicho a nawet szeptem/, w celu sprowokowania do odpowiadania w podobny sposób. Zapewnienie spokojnej i życzliwej atmosfery.
- Kontrolowanie zabaw z dziećmi w celu uniknięcia konfliktów i spięć spowodowanych np. wyśmiewaniem się z jąkającego.
- Ograniczenie bodźców emocjonalnych: właściwy dobór programów telewizyjnych, zabaw i gier wymagających konkurencji, zmniejszenie do minimum poprawiania i karania dziecka, dążenie do utrzymania dobrych stosunków rodzinnych.
III. Zalecenia dotyczące zapewnienia dziecku stabilizacji jego życia emocjonalnego.
- Oszczędzanie systemu nerwowego dziecka: izolowanie od spięć i konfliktów rodzinnych, dyskusji w obecności dziecka na temat jego wychowania i trudności komunikowania się dziecka.
IV. Zalecania mające na celu zapewnienie dziecku usystematyzowanego i zdrowego trybu życia w
celu wzmocnienia jego systemu nerwowego.
- Ustalenie stałych godzin posiłków, zabaw i czasu snu (ok. 10godz.)
- Zapewnienie diety ubogiej w mięso, lekkiej i witaminowej.
- Umożliwienie wypoczynku na świeżym powietrzu.
- Unikanie przeciążenia codziennymi obowiązkami.
- Zapewnienie spokoju i uczucia zadowolenia.
V.Ćwiczenia prowadzone w formie gier i zabaw.
Ćwiczenia oddechowe w celu pogłębienia oddechu, rozruszania przepony, wydłużenia fazy oddechowej a także zapobiegania mówieniu na wdechu: zabawy z dmuchaniem; puszczanie baniek mydlanych, wprowadzenie w ruch lekkich przedmiotów. Zabawy naśladowcze: chłodzenie zupy, dmuchanie na zmarznięte ręce, naśladowanie: sapiącej lokomotywy /pach-pach-pach/, ruszanie pociągu powoli a potem szybciej /cza-cza-cza/na jednym wydechu, wybrzmiewanie samych głosek i spółgłosek/ syczenie węża, gęsi Ssss, brzęczenie trzmiela bzzzz, naśladowania krowy muu, ćwiczenie połączone z ruchem np. rąbanie drzewa, zrywanie owoców, koszenie trawy.
- Ćwiczenie języka i warg przed lustrem: wysuwanie języka, utrzymanie go w pozycji poziomej bez pomocy warg, kierowanie go powoli w lewą i prawą stronę, dłuższe utrzymanie w określonej pozycji, unoszenie go na górną wargę, za górne zęby i opuszczanie na dolną wargę, dolne zęby przy szeroko otwartych ustach , parskanie wargami artykułowanie samogłosek, właściwe otwieranie ust i prawidłowa wymowa w takiej kolejności: a,e,o,i,u,y.
- Ćwiczenia tempa mowy- mówienie szeptem, półgłosen dbając o poprawną wymowę w czasie opisywania ilustracji, opowiadania bajek itp. zabawy rytmiczne-ruchowe np. marsz z klaskaniem i śpiewem inscenizacje ruchowe do wierszy i piosenek.
VI.Zalecenia dotyczące wprowadzenia dziecka w środowisko.
- Uświadamianie środowiska o niepłynności mowy.
- Nawiązywanie kontaktów z kolegami.
- Utrzymywanie kontaktów z nauczycielem, opiekunem bez wiedzy dziecka.