Aldona Czyżewska
Logopeda: Aldona Czyżewska
Odbiorcy: dzieci i młodzież z wadami wymowy
Czas trwania zajęć: 30- 45 minut
(w zależności od wieku i możliwości psychofizycznych dziecka)
*W spotkaniu uczestniczą rodzice lub opiekunowie dziecka (jeżeli jest taka możliwość).
W czasie spotkania rodzice/opiekunowie uzyskują wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.
CELE TERAPII
- Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
- Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
- Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
- Usprawnianie techniki czytania i pisania.
- Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą oraz twórczej aktywności słownej.
Pogram indywidualnej terapii logopedycznej
Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywołania zaburzonych głosek.
- Ćwiczenia oddechowe.
- Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.
- Ćwiczenia emisyjno- głosowe.
Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy.
Najpierw usłysz potem powiedz!
Ćwiczenia słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu i rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych, ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, różnicowania głosek, ćwiczenia słuchowej pamięci fonologicznej, słuchu fonemowego, pamięci słuchowej bezpośredniej
* Wywołanie głoski w izolacji.
*Utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w sylabach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach.
*Ćw. utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach, wyliczankach.
*Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.
*Ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
* Ćwiczenia i zabawy z muzyką.
- Ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
- Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych zdań, rymowanek, zagadek, opowiadań.
- Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
*Terapia małych dzieci –metody zabawowe, wielozmysłowe.
*Terapia dzieci starszych i młodzieży, z wykorzystaniem materiału literowego
( czytanie, pisanie).