Słucham, rozumiem, mówię – zajęcia logopedyczne dla dzieci z implantami ślimakowymi
„Słucham-Rozumiem-Mówię”
Program zajęć dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych z implantami ślimakowymi
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie od lat wspiera przedszkola i szkoły w zakresie terapii dzieci.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie rodziców proponujemy wsparcie dla dzieci posiadających orzeczenia do kształcenia specjalnego ze względu na niesłyszenie, z implantami ślimakowymi, aparatami słuchowymi. Dzieci w normie intelektualnej z obniżonym zakresem słownictwa i deficytami percepcji słuchowej. Program skierowany jest do 5 dzieci przedszkolnych i szkolnych, diagnozowanych w naszej poradni, posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego ze względu na niesłyszenie, posiadających implanty ślimakowe, aparaty słuchowe. Wsparcie obejmuje też rodziców i nauczycieli.
Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenie w szkole. Pełną dojrzałość umiejętności analizy i syntezy słuchowej słów większość dzieci osiąga w siódmym roku życia ,co wiąże się z gotowością do nauki czytania i pisania, a także z ukończeniem rozwoju mowy. Dla dzieci z niedosłuchem, dla dzieci z aparatami słuchowymi oraz dla dzieci z implantami ślimakowymi osiągnięcie pełnej sprawności językowej wydłuża się w czasie. Uzyskanie dobrej sprawności językowej wymaga dużego wysiłku ze strony dziecka , rodziny i całego środowiska.
Proponowane zajęcia zawierają materiał językowy do ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej oraz słownictwa.
Proponowane zajęcia będą prowadzone w formie zabaw dydaktycznych, określanych również jako zabawy percepcyjne. Istotą ich jest rozwiązywanie z góry określonych zadań w oparciu o wielozmysłowe poznanie. Są to zabawy oparte na działaniu, prowadzącym do osiągnięcia ustalonych celów. Stanowią one formę z stymulacji rozwoju stwarzając szczególnie korzystne warunki do bogacenia słownictwa i usprawniania mowy. Prowadzone zajęcia mają głównie na celu usprawnianie funkcji poznawczych, rozwijanie percepcji, mowy i myślenia. Przebiegać będą na płaszczyźnie słownej, jak i ruchowej, powiązane z twórczością plastyczną, rytmiczną.
REALIZATOR PROGRAMU
Aldona Czyżewska- pedagog, logopeda, surdotyflopedagog
CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej rozwija się u dzieci w różnym tempie. Specjalne ćwiczenia ułatwiają ich rozwój i zlikwidują ewentualne nieprawidłowości. Umiejętność dokonywania analizy i syntezy słów jest podstawową czynnością procesu czytania i pisania a także prawidłowego rozumienia i budowania wypowiedzi.
Celem programu jest :
-doskonalenie percepcji słuchowej we wszystkich zakresach,
– rozwijanie słownictwa w oparciu o wielozmysłowe poznanie,
– rozumienie krótkich pytań i wypowiedzi w oparciu o kontekst sytuacyjny,
– budowanie wypowiedzi jednoklasowej i dwuklasowej,
-rozumienia pojęć abstrakcyjnych,
– rozumienie prostych poleceń dotyczących otoczenia,
– odmiana rzeczownika w wypowiedzi,
-udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące najbliższego otoczenia,
– uczenie zasad gramatycznych,
– rozumienie zagadek opisowych i tematycznych,
– ćwiczenie poczucia rytmu i rymu,
– rozwój mowy z ćwiczeniami fleksyjnymi , gramatycznymi,
-doskonalenie prawidłowej artykulacji,
– odczytywanie mowy z ust,
-nauka liter i globalne czytanie.
Doskonalenie umiejętności językowych będzie obejmowało: wyrazistą artykulację samogłosek, doskonalenie pamięci słuchowej i słuchowo-wzrokowej, budowę wypowiedzi, prowadzenie dialogu, zdolność klasyfikowania, porównywania, ćwiczenia orientacji przestrzennej.
Rozwijanie słownictwa w trakcie prowadzonych zajęć będzie szczególnie obejmować następujące grupy językowe:
Pory roku, słownictwo związane ze świętami (Boże Narodzenie Wielkanoc).
W przypadku dzieci z niedosłuchem bardzo ważna jest współpraca całego środowiska ( rodzina, nauczyciele, specjaliści, lekarze).